Tuesday, November 30, 2010

ILMU itu sangat perlu ditimba

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.

Salam kunjungan.

Alhamdulillah syukur kupanjatkan kepada Yang Maha Esa kerana membenarkan aku menghirup udara segar sekali lagi di bumi ini.

Hari ini kumulakan dengan perjalan ke Fakulti Sains, UTM untuk mengambil draf thesis untuk diperbaiki sedikit lagi. Hari Jumaat ini juga ku mohon cuti untuk menguruskan hal-hal berkaitan dengan thesis tersebut. Mudah-mudahan Allah mempermudahkan urusanku. Menhirup udara segar pagi-pagi di UTm sungguh menyegarkan. Turut mengingatkan aku zaman degree dulu.. Tatkl kelas pagi dan kami beramai-ramai mengorak langkah ke kelas. Rindu pula zaman bersaing di medan ilmu.

Berkata tentang ilmu, pagi ini juga aku ditemani radio IKIM.fm semasa perjalan kembali ke UTHM dengan topik bicara mereka berkenaan ajaran sesat. Yang menarik di situ ialah berkenaan ilmu. Kepentingan ilmu yang ada dalam dada supaya kita tidak tersesat. Nauzubillah.
Ada juga hadis yang dimainkan pagi tadi yang menyatakan bahawa untuk mendapatkan kebahagiaan duniawi, yang perlu ada pada kita adalah ILMU. Untuk mendapatkan kebahagiaan Ukhrawi juga yang kita perlu ada ialah ILMU. Untuk kebahgiaan duniawi dan ukhrawi, yang perlu kita ada ialah ILMU. Betapa tingginya Islam meletakkan ILMU. Oleh itu rugilah mereka yang tidak cuba menimba ilmu. Tidak sampai ke negara Cina sekalipun, ilmu di bumi sendiri takkan habis dikorek. Terlalu banyak ilmu Allah S.W.T untuk kita. Terlalu banyak yang perlu kita timba. Tak termampu dek akal. Tapi kita harus berusaha. Harus berusaha menimba ilmu kerana Allah S.W.T dan Islam agama Ad-Din.

Hari ini juga hari student-student ku mengambil exam Fizik 1. Jadi mula petang ni sudah kena mula marking. Mudah-mudahan mereka semua dapat jawab. Baiklah, buat hari ini sampai disini saja. Ku perlu concentrate semula dengan menyiapkan proposal PhDku.. Doakan perjuanganku.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment