Monday, December 6, 2010

Penghijrahan MaalHijrah

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan salam Maal Hijrah 1432.
Alhamdulillah kita sekali lagi diberi peluang hidup dibumi Allah lebih-lebih lagi menyambut Maal Hijrah. Tahun baru bagi kita memulakan hijrah ke arah membentuk tahun yang lebih baik dan InsyaAllah terus berusaha untuk menjadi lebih baik.

Masing-masing ada hijrahnya dan begitu juga saya. InsyaAllah semoga tahun ini dipenuhi keberkahan Allah dan semoga segala yang kita uruskan di bumi ini adalah kerana Allah S.W.T. Bersyukur juga kita di bumi Malaysia, banyak juga ceramah dan program televisyen/ radio yang turut memeriahkan lagi sambutan Maal Hijrah. Begitu benyak ilmu yang dapat kugarap dua hari ini sahaja. Mendengar radio IKIM sepanjang perjalanan pergi ke pejabat dengan topik hijrah membentuk masyarakat berkasih sayang, pagi ini di Malaysia Hari ini TV3 dengan pelbagai topik hijrah. Alhamdulillah saya fikir sudah banyak peluang kita untuk menimba ilmu, tak kurang buku-buku yang cukup menarik penuh isi dan mudah difahami. Mudah-mudahan kita semua dapat menggunakan apa yang ada dengan sebaik-baiknya,

Perlu diingatkan juga, hijrah membentuk diri menjadi lebih baik bukan sahaja perlu dibuat pada awal tahun, sepanjang tahun kita perlu ingat tentang keperluan menjadi lebih baik. Kerana kita hanyalah hamba yang lemah, graf Iman juga tidak menentu. Perlu kita lawan nafsu, perlu kita lawan bisikan syaitan agar kita dapat terus beribadah dengan lebih baik. Menyentuh soal nafsu, Majalah SOLUSI isu 25 juga sangant menarik dengan isu Melawan Nafsu. Banyak juga yang kita dapat manfaatkan dari situ dalam berhijrah ke arah menjadi muslim/muslimah yang lebih baik.. InsyaAllah..

Buat masa ni, cukup disini sahaja coretanku. Semoga kita semua umat Islam dapat membentuk peribadi yang mulia dan membangunkan Islam di bumi Allah.


Selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W junjungan.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment