Tuesday, December 28, 2010

Teman Bukan Sebarang Teman

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.

Salam hormat dan salam ukhuwah buat semua.

Ku kira sudah dua tiga minggu tidak ku coretkan apa-apa diruangan ini. Bukan kerana tidak ada apa nak ditulis tetapi kerana sibuk menyiapkan proposal, kursus dan bercuti di rumah. Almaklumlah diakhir-akhir tahun sebegini ramai sungguh yang bercuti serta mengambil kesempatan untuk meluangkan masa berkualiti bersama-sama keluarga tercinta.

Hari ini adalah hari terkahir aku bekerja untuk tahun 2010. 2 hari terakhir 2010 ku bercadang untuk meluangkan masa menyediakan perkara-perkara yang perlu untuk kami masuk ke rumah sewa baru dan menyediakan keperluan bayi lagi, jadi ku telah memohon cuti tahunan untuk tujuan tersebut.

Kadangkala terlintas juga dihati, sekejap sahaja masa 20-an kita berlalu. Dek kerana sibuk memikirkan kehidupan, memikirkan jalan penyelesaian dan menguruskan hal-hal penting demi mencapai kesejahteraan hidup, masa itu cepat sahaja dirasakan beredar. Sewaktu kecil dulu tidak perlu fikir semua itu, ada yang fikirkan ~ ibu bapa kita. Oleh itu, kita hanya terfokus pada diri kita, agama, pelajaran dan itu pun hanya untuk kita. Sewaktu itu ingin sekali masa berlalu cepat supaya cepat kita dewasa, dapat kerja, dapat duit, dapat berdikari dan lain-lain lagi.. jadi dirasa lama sangat nak cecah usia 20-an.. Kini bila ku sudah berusia 25 tahun tidak sempat pula ku rasa keindahan yang ku-angan-angankan dahulu. Namun begitu ia juga tidak bermakna aku tidak bahagia. Allah s.w.t telah menetapkan segala indah buat hamba-Nya selagi kita bersyukur dan redha dengan ketentuan-Nya. Kini aku bahagia walaupun perlu memikirkan soal kehidupan, soal tanggungjawab sebagai hamba Alllah s.w.t., sebagai isteri, sebagai anak dan tidak lama lagi, InsyaAllah sebagai ibu pula. Bahagia kerana kukira aku mampu untuk tempuh semua itu dengan Allah sebagai teman hidupku. Dan juga kerana Allah s.w.t. telah meminjamkan aku seorang teman yang juga kearah mencari redha-Nya yakni suamiku buat menemani aku dibumi ini. Alhamdulillah. Dengan adanya dia disisi semoga perjuangan kami bersama mencari redha-Nya bertambah manis dan mudah InsyaAllah.


Bercerita soal teman, tidak lupa juga buat teman-teman perempuan yang telah sama-sama bersama membesar dewasa yang telah banyak mempengaruhi kehidupan aku sehingga kini. Alhamdulillah, teman yang dipinjam Allah itu juga adalah teman-teman yang solehah dan teman-teman yang sama-sama ingin mencari redha-Nya. Namun, ku akui juga ada silap yang kami leka kadangkala dahulu, tapi itu semua kukira pengajaran buat kami. Almaklumlah zaman remaja, dan ilmu yang cetek boleh sahaja menjadi jerat.

Begitu tersentuh kadangkala kulihat remaja-remaja yang tersalah berkawan dan akhirnya tidak dapat apa-apa kebaikan dari persahabatan tersebut melainkan yang membawa kearah yang lebih buruk. Maka dengan itu ku simpulkan bahawa memilih kawan itu penting. Lagi-lagi ketika zaman remaja kerana kita lebih banyak bercerita dengan rakan-rakan dari ibu bapa kerana jiwa terasa begitu bebas dan tidak mahu lagi dikongkong. Oleh sebab itu juga Nabi s.a.w. menganjurkan ibu bapa untuk menjadi rakan kepada anak-anak remaja mereka. Bukan apa, supaya mudah ditegur dan mudah diterima teguran. Kita dahulu seorang remaja juga begitu. Lebih terpengaruh dengan nasihat rakan-rakan. Kalau rakan kita nasihatnya dan gaya hidupnya berpandukan Islam, Alhamdulillah. Jadi lebih baiklah kita. Kalau tidak? Nauzubillah.

Dalam pada itu, kuharap aku dapat mendidik anak ku kelak menjadi teman yang soleh dan membawa teman-temannya kearah yang lebih baik dan juga diharap dia juga mendapat teman-teman yang soleh agar dia juga dapat kebaikan dari persahabatannya. Itulah antara yang memnuhi ruang fikiran ku kadangkala - cara mendidik anak. Semua orang ingin jadi ibu bapa terbaik untuk anak-anak mereka. Begitu juga aku. Semoga anak yang bakal lahir ini adalah anak yang soleh dan semoga aku dan suami dapat menjadi ibu bapa yang soleh-solehah serta dapat menjadi teman hidup buat anak-anak kami. InsyaAllah.

Berkawan, berteman kerana Allah, maka carilah yang soleh/solehah supaya mendapat keredhaan-Nya.

Ku akhiri post ini dengan link video lagu nasyid - Teman Sejati.

http://www.youtube.com/watch?v=sQxIU6JZEgA

Wassalam.

No comments:

Post a Comment