Tuesday, February 1, 2011

Perjuangan Hidup dan Persediaan Menjadi Ibu

Assalamualaikum warahmatullah, semoga kita semua dalam redha-Nya dan rahmat-Nya.

Hari ini ingin kusentuh sedikit bicara hati seorang yang bakal menjadi ibu tidak lama lagi. Perasaan kadangkala berbaur gembira dan risau, almaklumlah kali pertama mengandung dan tak lama lagi bakal melahirkan.
Banyak lagi yang perlu kupelajari, lebih-lebih lagi dengan keazaman untuk memberi penyusuan susu ibu secara ekslusif sepanjang 6 bulan terutamanya (semoga sehingga 2 tahun juga). Ini buku yang dijual dengan harga rm 10 sahaja di http://www.sarakids.com/
Alhamdulillah kini banyak ruangan blogspot para ibu yang telah berjaya menyusukan dan kumpulan sokongan yang wujud di Malaysia ini untuk berkongsi tips dan pengalaman menyusukan anak secara ekslusif. Bolehlah ku buat jadi sokongan dan semangat untuk aku terus dengan azamku. Takut tu pasti ada. (p.s : perlu link kan website-website penting di blog ini untuk tujuan rujukan ku semasa ingin mula menyusukan)Tidak sabar mama nak berjumpa dengan anak mama yang dikandung ini. Sudah dirasa tendangmu, gerak mu dan kini mama rindu ingin bertemu dengan mu anakku, Sungguh indah perasaan yang Allah kurniakan kepada seorang ibu dan aku bersyukur kerana aku diberi nikmat itu. Alhamdulillah...


Soal hidup secara amnya, buat masa ini aku masih memikirkan soal kerjaya, soal sambung belajar, soal suami yang juga sedang berusaha mencari hala tuju kerjaya. Dengan keadaan yang serba tak menentu juga, aku sudah pasti seperti hamba lemah yang lain, tidak lari dengan perasaan yang membaur memikirkan hal masa hadapan. Bukan apa, masalah ku ialah aku kini berjawatan sementara sehingga aku selesai PhD. Dan cadangnya hendak mula PhD pada pertengahan tahun ini. Ikutkan cadangannya aku dan suami sudah sepakat untuk ke Australia bagi tujuan aku menyambung PhD. Jadi sementara menunggu cuti belajar ini, kami juga hidup serba cukup sederhana memandangkan tidak dapat invest membeli perkakas rumah mahupun rumah kerana memikirkan soal ingin meninggalkan semuanya setelah ke Ausie nanti. Pulang dari sana selepas 3-4 tahun insyaAllah baru la lebih sempurna untuk mulakan kehidupan yang lebih tetap.

Selain itu, suami ku juga sukar mendapat pekerjaan di area Batu Pahat ini memandangkan kawasannya juga tidak membangun seperti di bandar-bandar besar yang lain. Tambah pula dengan keadaan ku yang sarat dan bakal cuti bersalin ini, suami ku juga tidak dapat berjauhan dengan ku kerana aku perlukan dia bagi apa-apa kecemasan. Sekiranya tidak sebegini sudah pasti ku tidak kisah berjauhan demi kerjaya masing-masing. Kadangkala terasa "selfish" juga, kerana aku, dia terpaksa disini. Tetapi aku sudah terikat kerana pembiayaan master telah ditanggung oleh universiti, mahu atau tidak, aku harus terus berkhidmat disini melainkan jika aku sanggup/mampu untuk bayar semula. Keliru dan sedih juga bila aku fikirkan. Aku buntu juga dan sesekali gagal juga mengawal emosi. Namun ku tetap mengharapkan petunjuk dari Allah S.W.T, memohon agar Dia dapat memberikan kami jalan terbaik demi kebahagiaan kami di dunia dan akhirat dan Islam.

Namun apapun, kutabahkan hati dan percaya bahawa rezeki itu adalah ditangan Allah. Dia yang menentukannya dan sudah tentu ia akan cukup dan bermakna untuk setiap hamba-Nya. Mungkin ada hikmahnya kami dilanda masalah begini. Aku juga tidak dapat lihat apa yang dihadapan, tetapi kuharap langkahku dan suami dalam meniti arus kehidupan ini tidak tersasar lantas membuahkan hati yang gusar dihadapan hari.


InsyaAllah. My Faith, My Life, My Death, My Sollah and My Ibadah is only for Allah.

Amin,
Amira Saryati

No comments:

Post a Comment