Sunday, February 27, 2011

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh,

Syukur ku panjatkan kepada yang Maha Esa, harini aku sudah bergelar ibu genap 7hari kepada seorang putera bernama Muhammd Asyraf bin Muhammad Faiz. Sekejap sahaja masa 40minggu berlalu...Inilah kali kedua pengalaman masuk Operation Theater. Ya, aku terpaksa menjalani pembedahan Cesarean kerana progress yang lambat tatkala cuba bersalin normal. Namun apa-apa pun, syukur kerana Asyraf sudah selamat bernafas di bumi Allah ini.



Buat pengetahuan pembaca, sekarang sudah 4.00 pagi, jarang sekali aku bersengkang mata sehingga lewat sebegini, namun terpaksa biasakan diri memandangkan Asyraf yang masih merengek dikala ini.. Begitu terasa tercabar terutamanya pada hari ke-3 dimana ak baru shj dibenarkan pulang dari klinik dan pada malam itu Asyraf langsung tidak dapat tidur juga ibu dan bapanya, serba tidak kena kami dibuatnya. Kelakar juga bila difikir balik, hampir rasa putus asa.
Tapi hari ini, walaupun Asyraf masih dengan jadual tidur yang tidak tetap, dan masih tidak mahu tidur malam, aku lebih bersedia dan telah meletakkan minda untuk bersengkang mata. Masa-masa inilah pengorbanan ibu dirasakan.. Dahulu mama aku cakap aku juga tidak tidur malam. Pasti sudah, perasaan yang kini kurasa pernah dirasai oleh mamaku suatu ketika dahulu.

Apa yang pasti, selama 7 hari ini, ada banyak lagi yang perlu kupelajari, dan aku akan cuba sedaya upaya ku untuk menjadi ibu yang terbaik. Namun begitu dengan ilmu yang begitu cetek, aku memang perlukan banyak sokongan. Hati juga tidak berapa senang akhir2 ini, mungkin kerana keletihan yang melampau atau sekadar pemikiran negatif yang membelenggu diri. Namun ku cuba tetapkan hatiku pada Yang Esa, dan percaya bahawa Allah S.W.T lebih mengetahui dan akan berada disisiku sepanjang masa.

"Cukuplah Allah bagiku, dan kepada-Nyalah aku bertawakkal"



O ya, Alhamdulillah juga, suamiku menerima tawaran pekerjaan di sebuah syarikat programming di Sutera Impian, lebih kurang 20 minit dari rumah mama, dan 1 jam lebih dari parit raja. Buat masa ini, semasa aku dalam pantang sudah pasti dia tiada masalah dengan perjalanan pergi balik, tapi setelah habis cuti bersalin aku, kami akan pulang ke Parit Raja, jadi dlam masa itu, ak fikir sekiranya ada tawaran berkerja di kawasan Batu Pahat adalh yang terbaik, tetapi sekiranya tiada, kami harus rancang semula yang mana yang terbaik. Mohon Allah tunjukkanlah kami jalan yang terbaik untuk kami.
Ada juga perasaan takut kerana tak terbayang lagi bagaimana nanti sudah mula kerja, mahu ditinggal Asyraf dengan penjaga, malam2 perlu bersengakng mata lagi kah? huhu.. apa-apa pun pasti aku akan update di masa akan datang ya.. moga-moga semua urusan dipermudahkan Allah S.W.T..

Wassalam.

Hamba yang mencari redha-Nya.


No comments:

Post a Comment