Thursday, November 25, 2010

Ilmu teknologi dari Allah S.W.T

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh Umat Islam Sedunia,

Alhamdulillah, syukur kupanjatkan kepada yang Maha Esa kerana membenarkan aku terus bernyawa di bumi-Nya ini.

Sekejap sahaja minggu ini berlalu memandangkan hari bekerja pun bermula pada hari Selasa kerana Isnin lepas cuti sempena Hari Keputeraan Y.M Sultan Johor. Walaupun hati seronok bertemu penghujung minggu, dan sudah tidak sabar untuk pulang ke rumah bertemu suami dan keluargaku, terasa juga resah dengan kerja-kerja yang belum sempat disiapkan. Memang merancang untuk disiapkan minggu hadapan tapi risau juga dengan beban yang ada. minggu depan juga aku akan sibuk menanda kertas exam pelajar2 ku yang akan mengambil paper Fizik 1 pada 1 disember ini. Mudah-mudahan Allah menerangkan hati mereka dan berkati mereka sepanjang musim exam ini.



Semalam, setengah hari berada di dalam Dewan Tunku Ibrahim Ismail,UTHM mendengar syarahan dari Prof. Ir. Dr. Saparuddin Ariffin. Beliau sememangnya pakar dalam modeling system. Penerangannya sungguh meluas dan turut juga menyerntuh bagaimana teknologi berkembang pesat dengan asas ilmu dari alam semesta. Sungguh luas bumi ini, sungguh banyak yang boleh kita pelajari dari Alam Semesta milik Allah S.W.T ini. Terasa begitu sempurnanya ciptaan Allah dan begitu sukar untuk mencipta. Tiada ciptaan manusia yang tidak berasaskan ilmu dari Allah S.W.T. Kagum saya melihat slide-slide yang dibentang, antaranya ingin saya kongsi disini.
Contohnya pembinaan kapal terbang yang berasaskan burung, prinsip sayap burung ditiru supaya dapat mempertingkatkan lagi mutu kapal terbang.



Kagum juga memikirkan bahawa burung "hummingbird" boleh terbang merentas benua dengan penggunaan tenaga bersamaan dengan minyak 3 gram shaja..


Tidak dilupa juga prinsip kawalan udara supaya tidak berlaku sesak antara kapal terbang juga menggunakan prinsip dari burung. Bagaimana burung boleh terbang dalam kumpulan yang ramai namun tidak pun berlanggar antara satu sama lain. MasyaAllah, Allahuakbar.


Kini kita sibuk dengan penciptaan teknologi yang dapat menggunakan tenaga yang sikit serta lebih lestari (sustainable). Kita belajar bagaimana ciptaan Allah begitu menjimatkan tenaga. Bagaimana kunang-kunang atau "firefly" menghasilkan lampu dengan 100% tenaga terbebas tertumpu pada menghasilkan cahaya sahaja. Cahaya dari lampu ciptaan manusia sekurang-kurangnya telah hilang sebahagian dari tenaga asal menjadi haba.. MasyaAllah.. Allahuakbar. Tetapi dari sini kita pelajari meningkatkan mutu inovasi dan kualiti ciptaan teknologi. Namun pasti ciptaan manusia tidak setanding, namun kutetap kagum dengan cara kita boleh mempelajari dari ciptaan-Nya untuk membangunkan dunia.


Sampai disini sahaja renungan untuk hari ini, moga kita terus memuji Allah S.W.T atas setiap kejadian di bumi dan menggunakan ilmu yang dikurniakan demi kebaikan dunia dan akhirat. Kadangkala kita leka dan alpa, maka seringla kita berkunjung ke majlis ilmu dan agama agar kita sentiasa diingatkan akan kebesaran-Nya.

Wassalam,

Insan.


No comments:

Post a Comment